KONCEPCJA PRACY
SAMORZĄDOWEGO PRZEDSZKOLA
W LIWIE
NA LATA 2022 – 2027
,,Dziecko chce być dobre. Jeśli nie umie – naucz,
jeśli nie wie – wytłumacz, jeśli nie może – pomóż !
Janusz Korczak
Dziecko XXI w. to symbol przyszłości, jego twórca i kreator. Ważne jest, w jaką wiedzę, umiejętności i wartości wyposażą swoich wychowanków nauczyciele przedszkola, gdyż jest to istotne podłoże do dalszego kształcenia.
Priorytetem pracy Samorządowego Przedszkola w Liwie jest tworzenie jak najkorzystniejszych warunków dla wielokierunkowego rozwoju dziecka zgodnie z jego wrodzonym potencjałem i możliwościami, wspieranie jego potrzeb, zainteresowań i aktywności.
Podstawa prawna opracowania koncepcji
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego. ( dziennik Ustaw z 2009 r. Nr 168, poz. 1324)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego
- Statut Samorządowego Przedszkola w Liwie .
ROZDZIAŁ I CHARAKTERYSTYKA PLACÓWKI
- Nazwa i typ przedszkola
Prezentowane przedszkole nosi nazwę – Samorządowe Przedszkole w Liwie. Organem prowadzącym jest Urząd Gminy Liw z siedzibą w Węgrowie.
Przedszkole (kubatura – 172,4 m2) mieści się w budynku murowanym, posiadającym kanalizację i c.o. Jest to budynek nietypowy, adoptowany do potrzeb przedszkola. W 2016r. budynek ocieplono i została położona elewacja zewnętrzna, co nadało nowy wizerunek placówce. Wewnątrz znajdują się trzy sale zajęć, kancelaria, szatnia o niewielkiej powierzchni usytuowana przy wejściu do budynku, pomieszczenie socjalne , łazienka dla personelu, łazienka dla dzieci, niewielkie pomieszczenie przeznaczone do przechowywania pomocy dydaktycznych oraz zaplecze kuchenne. W tym roku przedszkole otworzyło trzeci oddział w przylegającej do budynku sali po orkiestrze strażackiej. W najbliższych planach jest rozbudowa tej sali i wybudowanie łącznika z głównym budynkiem przedszkola. Wokół przedszkola znajduje się ogród, wyposażony w nowoczesny plac zabaw ,,Podwórko Nivea”. Cały teren ogrodzony jest siatką.
Jako placówka publiczna przedszkole:
– prowadzi nieodpłatną działalność wychowawczo – dydaktyczną w zakresie wychowania przedszkolnego,
– dokonuje rekrutacji dzieci z terenu naszej miejscowości, gminy,
– zatrudnia nauczycieli posiadających odpowiednie przygotowanie zawodowe.
- Otoczenie społeczno – ekonomiczne.
Samorządowe Przedszkole w Liwie zlokalizowane jest w centrum miejscowości w której znajduje się: Gminna Biblioteka Publiczna, 6-cio oddziałowa Samorządowa Szkoła Podstawowa, Muzeum – Zbrojownia, Ochotnicza Straż Pożarna.
Przedszkole systematycznie współpracuje z wymienionymi instytucjami w realizacji swoich zadań.
Rodzicami obecnych oraz przyszłych wychowanków są głównie osoby średnio sytuowane. Znaczna część utrzymuje się z rolnictwa, pracy dorywczej oraz pracujący na stałe w zakładach znajdujących się w pobliskim mieście – Węgrowie. Wszyscy nasi wychowankowie trafiają do szkoły podstawowej w Liwie, dlatego z tą szkołą ściśle współpracujemy.
3. Struktura organizacyjna przedszkola
Przedszkole jest miejscem zapewniającym dzieciom bezpieczeństwo, radość, profesjonalną opiekę i edukację. Nauczyciele posiadają wykształcenie wyższe
z przygotowaniem pedagogicznym do pracy z dziećmi o prawidłowym rozwoju psychomotorycznym oraz z dziećmi o szczególnych potrzeba edukacyjnych. Kadra pedagogiczna wzbogaca swoją wiedzę i umiejętności uczestnicząc w różnych formach doskonalenia zawodowego oraz licznych warsztatach metodycznych. Aby wszystkim dzieciom zapewnić fachową opiekę, rozwijać zdolności i zainteresowania przedszkole zatrudnia dodatkowego specjalistę – logopedę.
Rolę kierowniczą placówki oświatowej pełni DYREKTOR, który:
- sprawuje nadzór pedagogiczny,
- pracuje jako nauczyciel w grupie starszaków,
- przewodniczy Radzie Pedagogicznej,
- pełni rolę pracodawcy,
- organizuje pracę nauczycieli,
- inspiruje nauczycieli do działania,
- kieruje działalnością
Przedszkole jest placówką wiejską posiadającą od roku szkolnego 2016/2017 trzy oddziały. W ostatnich latach liczba dzieci kształtowała się w granicach 38 – 50 wychowanków. Pierwszy to grupa „maluchów” do którego uczęszczają dzieci 3-, 4- letnie , druga „starszaków” dzieci 5 – 6 letnie, trzecia dzieci 4 – 5 letnich. Przedszkole od września 1992 r. do sierpnia 2014r. funkcjonowało 5 godz. dziennie od 8.00 do 13.00 od poniedziałku do piątku. Od września 2014r. czynne jest 9 godz. dziennie od 7.30 do 16.30. W godzinach 8.00 = 13.00 realizowana jest podstawa programowa, w tym czasie odbywają się zajęcia planowane i inspirowane przez nauczycieli oraz podejmowane z inicjatywy propozycji dzieci. Śniadania dzieci przynoszą z domu w formie kanapek oraz otrzymują herbatę przygotowaną przez woźną (pracującą na pełen etat). Dzieci pozostające na wydłużoną ilość godzin korzystają z posiłków (obiadów) dowożonych do placówki z Gimnazjum Gminy Liw oraz podwieczorków przygotowanych przez rodziców. Obsługę finansową placówki wykonuje Referat do Spraw Oświaty Urzędu Gminy Liw. W przedszkolu działa Rada Rodziców w skład której wchodzą rodzice reprezentujący dzieci z obydwu grup wiekowych.
Nasze przedszkole jest placówką publiczną, ogólnodostępną. Rekrutacja do przedszkola odbywa się w marcu danego roku kalendarzowego w oparciu o regulamin rekrutacji. Każdy oddział funkcjonuje w oparciu o ramowy rozkład dnia, który uwzględnia proporcje zagospodarowania czasu realizacji podstawy programowej.
- Metody pracy wspierające rozwój dziecka
W naszej pracy wykorzystujemy elementy następujących metod:
– odimienna metoda nauki czytania Ireny Majchrzak pozwalającą na wczesne kształcenie umiejętności czytania już od 3 r. życia dziecka;
– Dziecięca matematyka Edyty Gruszczyk – Kolczyńskiej i Ewy Zielińskiej wprowadzającą dziecka w świat matematyki w interesujący i bliski mu sposób;
Kinezjologia Edukacyjna Paula Dennisona – polegającą na wykorzystaniu naturalnego ruchu fizycznego w celu uaktywnienia obu półkul mózgowych;
– Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne – ułatwiającą poznanie własnego ciała i otaczającej przestrzeni:
– Gimnastyka twórcza C. Orffa i R. Labana – polegającą na poznaniu swoich możliwości ruchowych, pracy w grupie oraz rozwijaniu inteligencji;
– Bajkoterapia z wykorzystywaniem bajek terapeutycznych Marii Molickiej ułatwiających dziecku zmaganie się z różnymi problemami emocjonalnymi i lękowymi;
– Gry i zabawy przeciw agresji –uczące radzenia sobie z emocjami, pokonywania własnych słabości, rozpoznawania i rozumienia uczuć;
– Techniki relaksacyjne wg Jacobsona i Schultza – z wykorzystaniem muzyki relaksacyjnej polegające na rozluźnianiu i napinaniu mięśni;
– Elementy muzykoterapii
– Metody aktywizujące – integrujące grupę, pobudzające do działania, uczące radzenia sobie w trudnych sytuacjach i podejmowania decyzji;
– Pedagogika zabawy wg Polskiego Stowarzyszenia Pedagogów i Animatorów KLANZA
5. Oferta przedszkola
- Zajęcia obowiązkowe:
– codzienne zajęcia dydaktyczno – wychowawcze
– zajęcia adaptacyjne dla dzieci rozpoczynających edukację przedszkolną.
– zajęcia z języka angielskiego
- Zajęcia dodatkowe:
– zajęcia logopedyczne
– religia
– tańce - Prowadzenie zajęć z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
- Teatrzyki w wykonaniu artystów scen polskich
- Wycieczki wyjazdowe: edukacyjne, krajoznawcze, rekreacyjne
- Imprezy przedszkolne i uroczystości okolicznościowe
- Zebrania grupowe i spotkania indywidualne służące wymianie doświadczeń i informacji o dziecku
- Współpraca z rodzicami
Istotną formą działalności Przedszkola jest współpraca z rodzicami, która realizowana jest poprzez:
– organizowanie uroczystości przedszkolnych wzmacniających więzi rodzinne i integrujących oba środowiska;
– zebrania grupowe i kontakty indywidualne służące wymianie doświadczeń i informacji o dziecku ;
– ,,Mamo, tato, czy wiesz?” – kącik, w którym zamieszczane są publikacje, wskazówki, porady i edukacyjne ciekawostki;
–prowadzenie strony internetowej przedszkola, która umożliwia bieżący dostęp do aktualnych informacji na temat prowadzonych/ planowanych działań.
– utworzenie strony przedszkola na portalu społecznościowym ,,Facebook” , która ulepszyła przepływ informacji na płaszczyźnie nauczyciel – rodzic oraz jest dobrym sposobem na promowanie placówki.
Wobec rodziny dziecka placówka pełni funkcję doradczą i wspierającą działania wychowawcze. Nauczycielki pomagają w rozpoznawaniu możliwości rozwojowych dziecka i w podejmowaniu wczesnej interwencji specjalistycznej.
ROZDZIAŁ II. ANALIZA SWOT/TOWS
SWOT jest kompleksową metodą analizy strategicznej organizacji, która uwzględnia zarówno badanie wnętrza organizacji, jak i badanie jej otoczenia zewnętrznego. Polega na identyfikacji kluczowych atutów i słabości firmy oraz na skonfrontowaniu ich z aktualnymi i przyszłymi szansami, i zagrożeniami. Nazwa SWOT powstała od pierwszych liter kategorii jakie się na nią składają:
S – (mocne strony)
W – (słabe strony)
O – szanse w otoczeniu)
T – (zagrożenia w otoczeniu).
Nazwa TOWS powstała przez przestawienie liter w słowie SWOT i wskazuje na odwrócenie kolejności analizy. O ile w analizie SWOT wychodzi się od oceny wewnętrznych sił i słabości, dla których szuka się sposobu najlepszego wykorzystania biorąc pod uwagę otoczenie organizacji, o tyle w analizie TOWS zaczyna się od rozpatrzenia szans i zagrożeń w otoczeniu przed którymi stoi organizacja, które następnie konfrontuje się z własnymi predyspozycjami do wykorzystania tych szans i niwelowania zagrożeń.
Co się składa na analizę SWOT/TOWS
Analiza SWOT/TOWS obejmuje diagnozę sytuacji przedszkola w czterech obszarach:
- mocne strony – jest to wszystko to co robisz lub co posiadasz i co umożliwia Ci osiągnięcie sukcesu
- słabe strony – wszystko to, czego nie posiadasz lub czego nie robisz i co stoi na drodze do sukcesu przedszkola
- szanse – wszelkie sprzyjające sytuacje, które możesz wykorzystać w celu osiągnięcia dobrych wyników działalności
- zagrożenia – zmiany zewnętrznych czynników, które mogą mieć ujemny wpływ na przedszkole
Analiza SWOT/TOWS
Mocne strony :
- Pierwsza mocna strona KADRA PEDAGOGICZNA opis: Wykwalifikowana kadra; zdobywająca kolejne stopnie awansu; otwarta na zmiany; chętna do pracy
- Druga mocna strona DUŻY PLAC PRZEDSZKOLNY ,,PODWÓRKO NIVEA” opis: Przestronny; możliwość wybiegania i organizacji zabaw na powietrzu; wyposażony w nowoczesny sprzęt terenowy.
- Trzecia mocna strona STOSOWANIE RÓŻNORODNYCH METOD PRACY opis: Stosowanie innowacyjnych metod dostosowanych do możliwości dzieci
- Czwarta mocna strona DOBRE ZAPLECZE DYDAKTYCZNE opis: Dużo książek; pomocy dydaktycznych; sprzętu gimnastycznego, instrumenty perkusyjne, tablica interaktywna, nowoczesny sprzęt audiowizualny.
- Piąta mocna strona ORGANIZACJA IMPREZ opis: Imprezy okolicznościowe; festynów, imprezy edukacyjne dla dzieci; udział w konkursach; udział w przeglądach.
Słabe strony :
- Pierwsza słaba strona NIEWYSTARCZAJĄCA BAZA LOKALOWA opis: brak sal do prowadzenia zajęć dodatkowych; brak zaplecza na przechowywanie pomocy dydaktycznych
- Trzecia słaba strona FUNDUSZE NIEADEKWATNE DO POTRZEB opis: małe fundusze na: pomoce, książki, wyposażenia i szkolenia;
- Piąta słaba strona ZBYT MAŁA PROMOCJA opis: mały udział dzieci w konkursach na poziomie powiatowym, ogólnopolskim;
Szanse:
- Pierwsza szansa społeczna ŚWIADOMOŚĆ ZNACZENIA WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
opis: Stworzenie możliwości do rozwoju przedszkola; wyższa samoocena i chęć pracy; większa świadomość rodziców; większa ilość dzieci chętnych do przedszkola.
- Druga szansa UDZIAŁ W RÓŻNYCH SZKOLENIACH
opis : Zdobywanie wiedzy; doskonalenie umiejętności; podnoszenie jakości – rozwój przedszkola.
- Trzecia szansa UDZIAŁ W PROJEKTACH UNIJNYCH
opis: Zdobywanie funduszy; zdobywanie wiedzy i umiejętności; rozwój i promocja przedszkola.
- Czwarta szansa ROZWÓJ WSI
opis: Współpraca ze środowiskiem lokalnym; promocja placówki; pozyskiwanie sponsorów.
Zagrożenia:
- Pierwsze zagrożenie POJAWIENIE SIĘ KONKURENCJI
opis: brak dzieci; poczucie niepewności
- Drugie zagrożenie SPADEK LICZBY DZIECI
opis: niepewność; zagrożenie poczucia bezpieczeństwa
- Trzecie zagrożenie SLABA KONDYCJA FINANSOWA GMINY
opis: brak funduszy na placówkę;
- Czwarte zagrożenie UBOŻEJĄCE ŚRODOWISKO
Opis: brak dzieci w przedszkolu; zmniejszenie wpływów na komitet od rodziców
- Piąte zagrożenie NIKORZYSTNE ZMIANY W PRAWIE OŚWIATOWYM
opis: biurokracja; zwiększenie liczby obowiązków; wydłużenie okresu przejścia na emeryturę.
PRZEDSZKOLE
MOCNE STRONY | SŁABE STRONY |
· Kadra pedagogiczna
· Duży plac przedszkolny · Stosowanie różnorodnych metod pracy · Dobre zaplecze dydaktyczne · Organizacja imprez |
· Niewystarczająca baza lokalowa
· Fundusze nieadekwatne do potrzeb · Zbyt mała promocja |
SZANSE | ZAGROŻENIA |
· Świadomość znaczenia wychowania przedszkolnego
· Udział w różnych szkoleniach · Udział w projektach unijnych · Rozwój wsi |
· Pojawienie się konkurencji
· Spadek liczby dzieci · Biedna gmina · Ubożejące środowisko · Niekorzystne zmiany w prawie oświatowym |
Z przeprowadzonej analizy SWOT/TOWS wynika, iż właściwą strategią działania w opracowaniu koncepcji pracy placówki będzie strategia agresywna będąca połączeniem sił i szans. Zwrócenie uwagi na mocne strony przedszkola oraz wykorzystanie szans. Zatem należy wykorzystać:
– wykwalifikowaną kadrę, otwartą na zmiany, chętną do pracy i stosującą innowacyjne metody pracy z dzieckiem;
– przestronny plac wyposażony w nowoczesny sprzęt terenowy;
– dobre zaplecze dydaktyczne dające szansę rozwoju i uatrakcyjniające zajęcia;
– dobrze organizowane imprezy okolicznościowe integrujące środowisko i dające możliwość promocji przedszkola;
– świadomość znaczenia wychowania przedszkolnego w rozwoju człowieka;
– możliwość udziału w różnych szkoleniach i projektach unijnych;
ROZDZIAŁ III KONCEPCJA PRACY PRZEDSZKOLA
1. Misja przedszkola
Nasze przedszkole to drugi dom, w którym panuje rodzinna atmosfera,: a panie tak jak mama mają zawsze czas dla dzieci, dbają o ich zdrowie, bezpieczeństwo oraz rozwój intelektualny, emocjonalny i społeczny pozwalający osiągnąć sukcesy w szkole i życiu.
- Gwarantujemy wychowankom troskliwą opiekę, atmosferę pełną życzliwości, radości, wzajemnej akceptacji, pomocy, tolerancji i otwartości na prawa, potrzeby, wymagania i oczekiwania dzieci, rodziców i środowiska przy jednoczesnej ich współpracy.
- Zapewniamy wszystkim wychowankom bezpieczny i wszechstronny rozwój intelektualny, emocjonalny, zdrowotny i społeczny organizowany przez nauczycieli, którzy umiejętnie łączą najlepsze tradycje z zadaniami dnia dzisiejszego i wyzwaniami przyszłości.
- Poprzez indywidualne traktowanie wspomagamy i ukierunkowujemy rozwój dziecka zgodnie z jego wrodzonym potencjałem, rozbudzamy aktywność, kreatywność, wspomagamy rozwój zainteresowań i zdolności.
- Dzięki wspólnej pracy wszystkich zainteresowanych, absolwent naszego przedszkola osiąga dojrzałość szkolną, jest dobrze przygotowany do osiągania sukcesów w dalszej edukacji oraz do radzenia sobie z porażkami.
Zadania opiekuńczo — wychowawcze i dydaktyczne w przedszkolu realizowane są w oparciu o założenia podstawy programowej wychowania przedszkolnego. Nauczycielki korzystają z programu M. Kwaśniewskiej, W Żaby- Żabińskiej – „Nasze przedszkole”. Główne cele realizowane w danym roku szkolnym określa roczny plan pracy dydaktyczno — wychowawczej. Założenia tego planu uszczegóławiane są w miesięcznych planach pracy opracowywanych przez nauczycielki dla określonych grup.
2. Wizja przedszkola
- Przedszkole jest placówką bezpieczną, przyjazną dzieciom, otwartą na ich problemy i potrzeby.
- W przedszkolu każde dziecko traktowane jest indywidualnie i podmiotowo.
- Praca przedszkola ukierunkowana jest na wielokierunkowy rozwój dziecka zgodnie z jego możliwościami i predyspozycjami.
- Przedszkole stwarza dzieciom warunki do przeżywania radości, uczy radzenia sobie z problemami i porażkami.
- Przedszkole umożliwia wyrównywanie szans edukacyjnych wszystkim dzieciom i przygotowuje je do podjęcia nauki w szkole.
- Rodzice są partnerami uczestniczącymi w życiu przedszkola.
- Kadra przedszkola jest kompetentna, wykwalifikowana, zaangażowaną i odpowiedzialna
- Przedszkole uwzględnia w swoich działaniach potrzeby środowiska lokalnego.
- Przedszkole promuje swoje osiągnięcia i ma dobrą opinię w środowisku.3. MODEL ABSOLWENTA PRZEDSZKOLA
1.Dziecko otwarte, twórcze,
2,Przygotowane do odnoszenia sukcesów i radzenia sobie z trudnościami
3.Dbające o swoje zdrowie i sprawność fizyczną. otoczeniu
4.Przygotowane do podjęcia nauki w szkole
5.Potrafi funkcjonować w najbliższym
6.Znające siebie i swoje możliwości
7.Przestrzega normy społeczne
8.Chętnie uczestniczy w działaniach z innymi dziećmi
4. Cele główne koncepcji pracy przedszkola
- Podnoszenie jakości pracy przedszkola.
- Rozwijanie zdolności i zainteresowań dziecka – wykorzystanie teorii inteligencji wielorakich Howarda Gardnera.
- Promowanie zdrowego stylu życia.
- Wzbogacanie wiedzy oraz doskonalenie umiejętności nauczycieli.
- Zdobywanie funduszy oraz pozyskiwanie sponsorów.
- Modernizacja przedszkola.
- Rozbudowa placu przedszkolnego o nowy sprzęt rekreacyjno – sportowy.
- Wzbogacenie biblioteki przedszkolnej o ciekawą literaturę oraz atrakcyjne pomoce dydaktyczne.
- Współpraca ze środowiskiem lokalnym.
- Efektywne angażowanie rodziców do działań na rzecz placówki.
- Promowanie przedszkola.
5. Cele szczegółowe:
- Systematyczne diagnozowanie potrzeb, możliwości i zainteresowań dziecka.
- Odkrywanie wielorakich, indywidualnych zdolności, pobudzanie i wzmacnianie ich.
- Rozwijanie u wychowanków umiejętności współdziałania, empatii, zaradności i wiary we własne możliwości oraz umiejętności wyrażania emocji w sposób adekwatny do sytuacji.
- Podejmowanie działań wdrażających do dbania o zdrowie i promujących aktywny tryb życia.
- Rozwój zawodowy nauczycieli – podnoszenie kwalifikacji, wzbogacanie wiedzy, doskonalenie umiejętności oraz zdobywanie wyższych stopni awansu zawodowego.
- Poszerzenie działalności innowacyjnej przedszkola – udział w projektach unijnych.
- Wzbogacenie oferty edukacyjnej o kolejne zajęcia dodatkowe oraz koła zainteresowań.
- Wzbogacanie placu zabaw o atrakcyjny sprzęt rekreacyjno – sportowy.
- Poszerzenie współpracy z instytucjami, organizacjami działającymi na rzecz oświaty.
- Udział dzieci w różnych konkursach i przeglądach artystycznych o zasięgu lokalnym i ogólnopolskim.
- Organizowanie uroczystości przedszkolnych z udziałem rodziców, władz lokalnych
i oświatowych. - Stosowanie różnorodnych form promocji przedszkola w środowisku.
IV. Strategie działania na lata 2017 – 2022
- Praca z dzieckiem
- Rozwijanie zdolności i zainteresowań dziecka,
- Rozbudzanie ciekawości poznawczej,
- Zachęcanie do aktywności badawczej,
- Wyrażania własnych myśli i przeżyć.
- Wyrównywanie szans edukacyjnych i możliwość osiągania sukcesu.
- Promowanie zdrowego stylu życia- troska o zdrowie i sprawność fizyczną.
- Przygotowanie dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej.
- Organizacja pracy i baza przedszkola
1. Wzbogacenie biblioteki przedszkolnej o nowe, atrakcyjne pomoce dydaktyczne.
2. Wyposażenie sal w atrakcyjne kąciki tematyczne pobudzające dzieci do działania, eksperymentowania, rozwijania zainteresowań i zdolności.
3. Wykonanie rozbudowy trzeciej sali i wybudowanie łącznika z głównym budynkiem przedszkola
- Współpraca z rodzicami
1. Budowanie atmosfery wzajemnego zaufania.
2. Poszerzenie wiedzy i umiejętności pedagogicznych rodziców – organizacja szkoleń z udziałem specjalistów: psychologa, pedagoga specjalnego, logopedy, innych wg potrzeb.
3. Systematyczne przekazywanie informacji dotyczących rozwoju dziecka, ujednolicenie oddziaływań wychowawczych, wymiana doświadczeń.
4. Włączenie rodziców w działania przedszkola. - Praca w środowisku lokalnym
1. Promocja przedszkola.
2. Uczestnictwo w akcjach charytatywnych.
3. Uczestnictwo w konkursach i przeglądach artystycznych o zasięgu gminnym, regionalnym i ogólnopolskim.
4. Organizacja imprez dla dzieci spoza przedszkola.
5. Współpraca z organizacjami i fundacjami działającymi na rzecz dzieci.
Praca w oparciu o rzetelnie dokonaną analizę SWOT/ TOWS, wybranie odpowiedniej strategii działania oraz opracowanie właściwych celów głównych i szczegółowych koncepcji pracy przedszkola pozwoli na osiągnięcie zamierzonych kryteriów sukcesu.
- Kryteria sukcesu:
PRZEDSZKOLE
- prowadzi skuteczną politykę kadrową
- jest nowoczesną placówką wyzwalającą inicjatywy pedagogiczne nastawione na podmiotowe traktowanie dziecka i wspieranie jego rozwoju;
- prężnie współpracuje ze środowiskiem lokalnym oraz placówkami oświatowymi;
- prowadzi współpracę z rodzicami na wielu płaszczyznach z wykorzystaniem różnorodnych form organizacji;
- kreuje pozytywny wizerunek w środowisku.
NAUCZYCIELE
- aktywni i twórczy;
- systematycznie podnoszą kwalifikacje i wykorzystują zdobytą wiedzę w praktyce;
- chętni do pracy i otwarci na zmiany;
- odnoszą sukcesy;
- znają i stosują atrakcyjne metody pracy;
- wzbogacają swój warsztat pracy;
- współpracują ze środowiskiem i rodzicami;
- samodzielni, refleksyjni- zdolni do samooceny.
DZIECI
- czują się bezpiecznie w przedszkolu;
- są twórcze i kreatywne;
- odporne emocjonalnie w sytuacjach nowych i trudnych;
- przygotowane do dobrej komunikacji społecznej;
- odnoszą sukcesy;
- potrafią działać wspólnie;
- posiadają wiadomości i umiejętności ważne w edukacji szkolnej.
RODZICE
- pozytywnie oceniają pracę przedszkola;
- otwarci na zmiany zachodzące w placówce;
- są partnerami w tworzeniu klimatu, działalności dydaktycznej i zarządzaniu przedszkolem.
- chętnie uczestniczą w akcjach, imprezach i uroczystościach organizowanych przez przedszkole;
Posiadanie koncepcji pracy jest jednym z warunków skutecznego działania. Odniesienie się do teraźniejszości oraz tego, co daje przyszłość pozwala wykreować dobrą placówkę otwartą na potrzeby dzieci, rodziców, nauczycieli oraz społeczności lokalnej. Jasno sformułowane cele osiągane są dzięki sprawnemu zarządzaniu i kierowaniu placówką, kompetencji i kwalifikacji pracowników oraz wsparciu finansowemu władz samorządowych .